De verandering - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Han & Marieke - WaarBenJij.nu De verandering - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Han & Marieke - WaarBenJij.nu

De verandering

Blijf op de hoogte en volg Han & Marieke

21 Januari 2016 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Ik zal beginnen met de “Facts” voor diegene die verkort een update willen!

• Ons afscheid in Nederland was op alle manieren meer dan geweldig, een vet feestje, warme kerst met familie, heerlijke etentjes met vrienden en gezellige logeerpartijtjes. En een tijdschrift om nooit te verliezen met de mooiste woorden in ons koffer mee.
• We wonen in een heerlijk compount, van alle gemakken voorzien.
• Vietnam is een makkelijk land om te wonen, je komt overal en kan alles doen.
• Eenzaamheid is er niet, een ultieme verbondenheid met het gezin.
• Waar je ook op de wereld bent, ook hier hebben we al snel ons dagelijks ritme gevonden en dat verschilt niet zo heel veel van de Burghstraat in Eindhoven.
• De school van de kinderen is fantastisch! Er wordt wel veel van ze verwacht zonder dat ze een woord engels spreken, maar ik heb de tijd om met ze te oefenen en er te zijn (het zal niet lang meer duren of de meisjes gaan mij verbeteren).
• We plannen heerlijke dagjes uit en vakanties, maar daarnaast is het echt gewoon boodschappen, school en werk.
• Het allemaal niet voor niets (letterlijk dan), het is hier alles of niets. Voor een heleboel dingen betaal je zoveel meer dan in NL. Action kom maar gewoon in Vietnam zitten ;). Alleen locale dingen kosten niets.
• Die sebatikal gaat niet zo heel lang duren bij mij, het voelt niet goed alleen maar te nemen van een land waar ook zoveel te geven is. Ik heb vrijwilligerswerk gevonden.
• Als we niet zouden willen missen kunnen we de nederlandse tradities gewoon voorzetten, de nieuwjaarsduik (in een zwembad met ijsblokken, koningsdag, de sint, alleen carnaval slaan ze over ;).
• Han zijn werk bevalt prima.
• Als laatste het meest aangrijpende, het gemis wat met name Isa ervaart, zo pijnlijk haar op deze leeftijd al zo pijn te moeten zien hebben. Maar heb nog alle vertrouwen dat er een moment komt waarop ze terug kan kijken op een bijzonder verrijkende en dappere ervaring.

De verandering:

Er zijn volgens mij duizenden boeken geschreven over de verandering, dat zou ik ook kunnen doen, maar of het boeiend wordt weet ik niet. Laat ik dus eerst maar eens beginnen om de woorden goed op deze blog proberen te omschrijven.

Waar het begon hebben jullie gelezen en toen kwam de datum dichterbij. De laatste keren van vanalles. Ik was enthousiast, soms nerveus en na wederom een lief gebaar van een lieve vriendin emotioneel.
Echter alle lieve geschreven woorden van iedereen vormden wel het warmste boek ook gelezen.
Toen mijn werk stopte was het echt bijna zover. De wildste plannen met Han om samen enorm te genieten van de weken dat we nog vrij waren samen in NL. Maar de dagen werden met name beheerst met sorteren, inentingen, pakken, formulieren invullen, afscheidsfeestjes voor de meisjes en gezellige dates met iedereen.
De verhuizers voor de deur en daar ging de hele zooi van de Burghstraat, alles gestickert met air, zee en opslag. Het voelde als een opluchting. Behalve het wegbrengen van Sam, zo sneu voor de meisjes, al blijkt dat ze die emoties niet meteen laten merken. Sam heeft een warm thuis, Hanne en Guus zullen goed op hem passen. Maar voor de meisjes voelt het als een gezinslid die we achter moeten laten. Soms denk ik wel eens dat we hem mee hadden moeten nemen, maar daar zou Sam niet gelukkig van worden en ons hier best beperken in het aangaan van de avonturen.
De kerst was erg gezellig met de familie alsof er niets zou veranderen. Ik denk ook niet dat je vooraf weet hoe je gaat missen. Dat werkt dan soms bij volwassene toch nog het hetzelfde als bij kinderen.

You never stop loving someone, you just learn to live without them (je leert om op afstand elkaar lief te hebben)

De kerst gaf wel even een obstakel. Ik had een ontstoken (spat)ader bij mijn been. Niet echt een probleem, zou er anders gewoon mee doorlopen, maar toch even de huisartsenpost bellen, omdat ik na 2 dagen in een ander land ben. Advies was om 4 weken niet te vliegen, vanwege risico op trombose. En wanneer meneer de internist dat heeft gezegd, zal niemand anders adviseren. Het werd niet erger en we besloten te vertrouwen op mijn eigen boeren verstand. Een prachtige steunkous van mijn tante gekregen en veel lopen in het vliegtuig. Afgevinkt, het gevoel heeft me niet in de steek gelaten.

Maar zo merk je maar, je kan alles goed geregeld hebben en dan gebeurt er iets dat je niet in de hand hebt.

Schiphol met lieve vrienden en familie, harstikke enthousiast. En daar is dan het echte gedag. En wat voel je dan goed waar je om geeft. Wat moest ik huilen en wat waren de meisjes en Han relax. Maar eenmaal door de douane, konden we met z`n vieren met een lach de reis beginnen. In het vliegtuig mocht ik cadeau`s uitpakken en daar werd ik opnieuw door geraakt. De steward vroeg of ik ziek was, zegt Isa; Nee, wij gaan 3 jaar in Vietnam wonen en mama mist mijn oma en tante. Zo helpen we elkaar in het gemis.

One of your hugs would be nice right now

Eenmaal aangekomen voelde ik leegte. De weg naar het appartement hadden we al eens gereden. Die leegte is ook wel te verklaren. Er was ook werkelijk nog niets. Een paar koffers en een huis. De rest moeten we gaan maken, maar daar had ik even geen vertrouwen in. We waren allemaal heel moe en amper geslapen. Dus eerst maar eens een goede nachtrust en dan fit opnieuw naar ons nieuwe begin kijken.

Set a goal that makes you want to jump out of bed in the morning

En dat beviel al een stuk beter. Wakker worden, samen ontbijten en dan meteen het zwembad in. We wonen op een appartement wat geen realistische weergave heeft van Vietnam. Of ook weer wel. Want er is hier weinig gemiddeld. Het is heel basic of heel luxe. En wij als nederlanders zoeken dan in eerste instantie naar herkenning, dat is er niet. Maar dan toch maar iets wat zoveel mogelijk aansluit voor de kinderen. Een compound waar ze naar school kunnen wandelen, zelf naar de speeltuin kunnen en zo in de buurt vriendjes en vriendinnen kunnen gaan maken.
De boodschappen (doen we zelf) en dat is een stuk lastiger dan naar de Jumbo om de hoek waar je het lijste blind in je wagen gooit. Welke rijst van de 50 verschillende hebben we in godsnaam nodig en hoe werkt dan zo`n “makkelijke” rijstkoker. Tot op heden ben ik nog niet verder gekomen dan rijst met groente en als variatie gamba`s, beef of kip. En hetzelfde sausje, aangezien onze smaakpupillen die kunnen verdragen. Oh ja, wat cashewnoten erover, want dat hoort bij die Aziatische gerechten. In ochtend nog gewoon yoghurt met fruit ipv pho soep.
De meisjes genieten van het zwembad, ballenbak, knutselhoek, speeltuin en elkaar. Speelgoed hebben we nog niet (niet zo handig bedacht van deze mama). Maar ze hadden elke dag een cadeautje van vriendinnen om uit te pakken, waar ze erg blij mee waren. Ze vragen wanneer ze weer naar hun vriendinnen kunnen, wanneer ze engels kunnen, wanneer de scooter komt (want lopen is warm en iedereen heeft toch een scooter). En soms breekt hun hart van gemis en onzekerheid wat deze wereld ze brengt en dan breekt al mijn vertrouwen in dit mooie leven ook.

If light is in your heart, you will find your way home

We nemen onze tijd om te wennen, dus gaan soms met de taxi de drukte in om eens wat rond te wandelen en lekkere restaurantjes te vinden (al hebben we niet zo`n culinaire kinderen). Dan verbazen de meisjes zich over vanalles, een heel klein vrouwtje op straat, de armoede, de lichtjesroute en dat volwassene hier ook van Hello Kitty houden.

We passen de schoolpakjes op hun nieuwe school wat geen enkel probleem lijkt te zijn voor ze. Het liefst houden ze het meteen aan. Het geeft ook wel vertrouwen dat ze ergens bij horen in deze lege weken.

En dan het echte nieuwe jaar: Dat hebben we gevierd zoals we ook de komende jaren met elkaar willen vieren, verbonden en erg rustig. We zijn de stad in geweest, gegeten en een heerlijk koffiekraampje gevonden. Daar zat een nederlandse meneer en dat verbaasd de meisjes, ze hebben dan meteen een ‘band’, vragen ronduit waarom een nederlander hier kan zijn.

The quieter you become, the more you are able to hear (het motto van 2016)

Voor Isa en Lola begon het nieuwe jaar goed. We zijn gaan lunchen bij een college van Han. Hij heeft een dochter Lissa die bij Isa in de klas komt. Op deze manier begint er langzaam aan nieuw contact te komen.
Han is gestart met werk, wij gaan er maar eens op uit voor een waterpuppetshow. Maar we worden verrast want we staan voor de dierentuin waar vanalles te doen is, drakendans, goochelshow, etc. Een euro entree, dat maakt het makkelijk het plan om te gooien. Met rode wangen, natte haren en bezweet lijf kijken we onze ogen uit. Ik moet overal foto`s van maken en de vietnamese mensen maken allemaal foto`s van de meisjes. Ik ben ze wel aan het leren dat ze zeker niet alles goed moeten vinden, een foto oke, aanraken hoeft niet en dan zeggen ze “no”.

De eerste dag school. Behalve taal valt alles meer op de school. Lola wil geen kus meer, begint te spelen. En Isa wordt meteen door Lissa meegenomen. Zij heel dapper en daar liep ik. Mijn tijd in dit mooie land, met een dubbel gevoel ze daar achter te laten. Maar vanaf de eerste dag komen ze met een lach uit de klas. De school heeft alles, persoonlijke benadering, creatieve manier les geven en leren. Je kan Lola haar klas volgen, de juf plaatst wekelijks heel veel foto`s. En ze valt wel op tussen alle aziaten:
http://aisskjesdragonfliesclass2015-2016.weebly.com.
De site van de school: http://www.aisvietnam.com

Ik verveel me nog geen enkel moment wanneer de kinderen op school zitten. Hardlopen, na 5 km ben je hier al meer bezweet dan in nl de hele marathon. Boodschappen doen is ook nog een halve dagtaak. Ik probeer nog erachter te komen wat de werkelijke prijzen zijn, want volgens mij betaal ik met mijn witte huid overal het dubbelen. Maar volgende week ga ik een kookles doen en naar de markt. En ik hoop iemand te vinden die dit enkele keren met mij wil doen. Maar tot op heden willen ze het allemaal alleen maar overnemen, wil je nog een nanny of iemand die in het huishouden helpt is mij wel 10 keer gevraagd.
Ik ben op zoek naar wat leuke plekjes door als een toerist rond te dwalen in de stad en er over te lezen.
Eenzaam voelt het niet, iedereen lijkt bereid je de weg te wijzen of tips te geven. Ik neem nog even de tijd dit alleen op mijn gemakkie wat uit te vinden.

Be careful who you make memories with. Those things can last a lifetime.

Vandaag heb ik een gesprek gehad voor vrijwilligerswerk. Het kwam op mijn pad en moet denk ik zo zijn. Een organisatie die vrouwen helpt die verkocht zijn, bedrogen en sexueel misbruikt zijn of in de prostitutie terecht zijn gekomen. Het vaak moeilijk voor ze om terug naar Vietnam te komen, omdat ze moeten bewijzen dat ze Vietnamese zijn. Eenmaal terug zijn het beschadigde vrouwen. Er wordt een huis opgezet om ze te behandelen en te reintegreren. Het huis is er al, de vergunningen nog niet rond. Er is dus nog heel veel te doen. Geld werven door verkoop van sieraden en jam, preventie, zorgprogramma`s schrijven, een koffiezaak runnen waar ze kunnen gaan werken, enz. Dit wordt vervolgd.

En Isa en Lola hebben ook al hun goede doel. Er woont een jonge man onder de brug waar we geregeld langs rijden. We hebben een grote tas gekocht en gaan daar spullen voor hem in doen. Isa wil ook een foto van ons geven dat hij ook een foto van vrienden heeft.

Eigenwaarde, is heel wat anders dan je waarde laten bepalen door wat anderen over jou vertellen

Voor nu is het een droom van waaruit we nog niet ontwaakt zijn, dat zal echt nog wel komen….maar daar gaan we nun nog niet mee bezig zijn. En voor Isa en Lola wordt het alleen maar makkelijker hoop ik. Ik wens dat deze ervaring voor hun een steeds mooiere droom gaat worden wat ze de rest van hun leven verder helpt.

Before Alice got to wonderland she had to fall pretty hard down a deep hole

En het missen, ik heb al jullie lieve woorden in een boek. Er zijn al verschillende tickets geboekt. In de zomer zijn we weer terug (een paar weken). En dan zien we wel weer verder.

We zijn met elkaar en dat is heel veel waard.

Mijn bucketlist:
• De stad verkennen: Ik ga 1 keer per week een stukje ontdekken
• Studie uitzoeken: Start na de zomer
• Cultuurles: Staat gepland de 29ste
• Engelse les: Wordt aan gewerkt
• Kookles: Staat gepland de 27ste. En mogelijk dat ik nog iemand vind om dit vaker met mij te doen
• Scooter leren rijden: Moet nog aangeschaft worden
• Kledinglijn opzetten: Laat eerst mijn naaimachine maar eens aankomen
• Triathlon: Aan het trainen
• Yogadocent worden: 28ste eerste yogales
• Vrijwilligerswerk: http://www.hopeunending.org
• Minder plannen, maar genieten van het moment


  • 21 Januari 2016 - 19:22

    Wendy:

    Wow Mariek goed verslag!!! En wat een goeie doelen....vooral die laatste

  • 21 Januari 2016 - 21:55

    Anke:

    Je schrijft echt grappig. Ik zie Lola en Isa het allemaal vertellen. En die pakkende oneliners maken het helemaal van jou. Nu ga ik lekker even de schoolsite checken. Dikke kus Ik heb al zin om samen met jou door de stad te struinen.

  • 21 Januari 2016 - 21:59

    Anke Geenen:

    He jammer die van je juf doet het niet.

  • 21 Januari 2016 - 22:52

    Servia:

    Heerlijk om te lezen hoe jullie leven daar z'n weg vindt. Ik heb genoten van je verslag en kan niet wachten om het daar te zien! Blijf schrijven, het leest heerlijk! Dikke zoen uit een heel koud Nederland met ijs op de ruiten en koude tenen op de fiets. De vijvers zijn een beetje bevroren en een eerste schaatsmarathon op een opgespoten ijsbaan. Tot snel! Xx

  • 21 Januari 2016 - 23:05

    Marleen:

    Wat een avontuur!! Leuk om te lezen Marieke, hoe goed jullie het doen met z'n viertjes.
    Trots op jullie en geniet van alle mooie momenten!

  • 21 Januari 2016 - 23:29

    Margot:

    Heel mooi omschreven :-) Het is echt een bijzonder avontuur wat jullie met zijn allen aangaan. Ondanks dat het ook met tijden pittig zal zijn wens ik jullie vooral een hele mooie tijd toe. Die Bucketlist gaat je daar zeker mee helpen en ook ik zeg, die laatste zou ik koesteren. Vertraag en geniet van de mooie tijd daar samen.
    Ben benieuwd naar je volgende blog.
    Liefs xxx Margot

  • 22 Januari 2016 - 00:12

    Karin:

    Bijzonder leuk om te lezen Marieke, mooi verwoord.
    Ik hoop dat er nog vele avontuurlijke blogs volgen... kijk ernaar uit!
    X

  • 22 Januari 2016 - 09:19

    Anouk:


  • 22 Januari 2016 - 10:01

    Maria Willems:

    Wat een mooi verhaal Marieke, fijn om te lezen hoe het daar gaat.
    Geniet van deze bijzondere ervaring.
    Maria Willems

  • 22 Januari 2016 - 13:22

    Piet En Johanna Van Sambeek:

    Hallo Marieke,Han,Lola en Isa,
    Allereerst, van harte proficiat met de verjaardag van Lola.
    Op dezelfde dag jarig als Victor van Bas.
    Heeft Lola haar verjaardag ook al op school gevierd?
    Een mooi verslag van de eerste periode van jullie verblijf in Vietnam.
    Het is allemaal nog wennen voor iedereen, denken wij.
    Voor Oma en Opa uit Sinttunnis is het ook wennen ,maar het gaat al beter.
    Het zal best wel gaan lukken en we lezen al veel positiefs van jullie.
    Hopelijk hebben jullie een gezellige verjaardag en we wensen jullie het allerbeste.
    Veel groeten van Piet en Johanna van Sambeek

  • 22 Januari 2016 - 19:35

    Walter:

    Bijzonder avontuur beleven jullie. Een stap de wereld in op ontdekking in een totaal andere cultuur. We volgen het op de voet. Hopelijk vind Han ook wat tijd om vanuit zijn perspectief wat woorden op internet te gooien. Ik heb wel eens eerder mrt hem brieven en verhalen gewisseld. Zou leuk zijn. We kijken uit naar jullie verhalen....

  • 23 Januari 2016 - 19:47

    Odette:

    jullie zijn al helemaal ondergedompeld zie ik. Een behoorlijke plons. Wittebroodsweken ( tijdelijk gevoel) en opnieuw aarden ( voor langere tijd). Heel leuk om dat zo te lezen . Jullie zijn een dapper stel. Liefs Odette

  • 25 Januari 2016 - 10:41

    Leny Daris:

    Wat mooi geschreven Marieke,
    Veel succes in vietnam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

You can dream about it, or you can go out

& make it happen
We droomden al jaren over een plekje in de warmte, met rust en de kans om opnieuw plannen te mogen maken. En dan ineens komt er zo`n moment dat tijdelijk verhuizen naar het buitenland een mogelijkheid is.
When faced with two choices, simply toss a coin. It works not because it settles the question for you but because in that brief moment when the coin is in the air, you suddenly know what you are hoping for.
Het leek allemaal nog erg ver weg en onwerkelijk. Toen we tijdens onze vakantie in Frankrijk het de meisjes vertelt hadden werd het ineens ‘echter’ en dichterbij. Isa erg verdrietig dat ze haar vriendinnen moet gaan missen. Wij weten dat vriendschappen vergaan en sommige voor altijd blijven bestaan. Maar dat je deze les al op zo`n jonge leeftijd moet leren geeft verdriet, maar maakt sommige vriendschappen ook erg bijzonder. Er worden al mooie oplossingen bedacht door een zevenjarige. Een hartjesketting (zoals we die allemaal kennen), mooie feestjes bedacht en het delen van onze poes.
Tussen alle drukte door bereiden wij ons voor op onze ‘vakantie’ naar Vietnam (Ho Chi Minh City), bijna vergeten dat een info trip toch echt iets anders is dan een vakantie. De vliegreis was al niet zo mooi zoals in de dromen van de meisjes zou zijn. Even genieten van het mooie land vanaf de hoogte, zoals de engelen van K3 in de wolken, een eigen tv scherm en dan de werkelijkheid…heel lang op een stoel zitten. Isa viel een uur voordat we gingen landen in slaap. De aankomst in Ho Chi Minh City was dus zeer vermoeiend na een nacht niet geslapen te hebben. Hierdoor was voor ons de klap van de hitte en drukte groot. Maar even niet nadenken over waar we ook alweer op hoopte of van droomde en dat we hier 3 jaar gaan wonen. Kinderen kunnen zich gelukkig afsluiten voor het grote geheel en zien met name een palmboom wat ze verbaast (al valt mij die tussen al die scooters, taxi`s en gebouwen niet op) en de mondkapjes die iedereen draagt. Het appartement waar we verblijven maken ze meteen eigen door de kast zelf in te richten en ze zijn tevreden. Het zijn makkelijke reizigers.
Eerst bijslapen en morgen opnieuw opstarten.
De dag begint al vroeg met een het zoeken naar een school. We worden met chauffeur en een `gids` naar verschillende scholen gebracht. Er zitten in een kleine wijk voor buitenlanders wel 6 enorme internationale scholen gepropt. Van een lieve kleine school (300 leerlingen), met voor elke groep een eigen ‘villa’ met zwembad. De meiden waren meteen enthousiast over het zwembad. Dat ze overal een schooluniform aan moeten, wordt nog even verdrongen. Maar ook enorme scholen, ik waan me in tijd dat ik in St. Anthonis naar Beverly Hills aan het kijken ben, alleen is het nu werkelijkheid. Bijna 2000 leerlingen, alles georganiseerd, voor verschillende vakken een eigen lokaal (techniek, muziek, kunst, gym, etc) en 2 keer per dag mindfulness. En aangezien mijn basis toch in St. Anthonis ligt, kan ik die grote scholen toch niet helemaal overzien. Er is ook een nederlandse school, waar ze sowieso allebei 1 keer per week na school heen gaan en dat is heel vertrouwd klein en herkenbaar. We worden gewezen op de supermarkten voor expats, waar zelfs de duo penotti te krijgen is. Hospital’s, een soort van Makro, etc. Tegenwoordig is Azië niet meer de andere kant van de wereld, alles is te krijgen, we bellen via de app naar huis voor niets en dezelfde muziek in de supermarkten. Al zal er in NL geen plek te vinden zijn met zoveel mensen op elkaar, zoveel scooters, zoveel puinhoop, zo`n grote verschillen bij elkaar (van het straatleven naar de design winkels).
We eten `s avonds een hapje in de wijk waar ook de scholen staan, de huizen, de expats leven en tussendoor ook het Vietnamees te vinden is. Alleen de prijzen zijn alles behalve Vietnamees. Isa verbaasd zich over alle beveiliging die er rond loopt. Wanneer we naar de taxi begeleid worden vraagt ze of we naar de gevangenis gaan. Nee meisje, dat is beveiliging. Is het hier zo veilig dan? Ik vraag me ook af wat al die mensen doen, maar er wordt in ieder geval vanalles gedaan voor werkvoorziening. Maar dat moet ook wel in een stad met 9 miljoen mensen. Er is in ieder geval genoeg te doen. Waar ik zelf even enorm aan moet wennen is dat alles voor je geregeld wordt. Met de backpack en lp de metropool gaan ontdekken lijkt er niet in te zitten. De auto met chauffeur, het eten en de plek waar we gaan wonen lijkt allemaal voorbedacht te zijn voor de expats. We gingen toch op avontuur? Van de andere kant is het voor de meisjes een hele veilige stap.
En dan wakker worden in een luxe appartement en een heerlijk dagje aan het zwembad. Het is alles door elkaar van een droom, naar afkeer voor het expat leven, van zin om te gaan ontdekken, naar voelen hoe heerlijk alles thuis ook is.
We gaan op zoek naar een huis om te wonen. De meest luxe appartementen (lees flats van 30 verdiepingen) met sportschool, sauna, zwembad, huishouding, beveiliging, etc. Dit staat ons toch echt niet aan, al lijkt het wel van ons verwacht te worden. We vragen toch om eens een gewoon huis te kijken in de wijk. Dan komen we in een villa terecht (wel vervallen) met zwembad, genoeg ruimte voor alle viste die we krijgen en plek voor de beveiliging. Maar dit wordt niet aangeraden voor de veiligheid en ongedierte. En voor de kinderen is het wel heel eenzaam met een groot hek om het huis heen. Ipv de poort open in het witte dorp en zelf naar school wandelen. Gelukkig hoeven we dit nog niet te kiezen en zullen we de eerste maanden op een vaste plek zitten. Maar voor de kinderen zal een compound wel het meest passend zijn, dan kunnen de hollandse fietsen ook gebruikt worden. Want op straat zullen ze niet veel fietsen. Ik ga het wel proberen met mijn nieuwe roze, lichte fiets naar markt. De les zal zijn om verkeersregels los te laten ipv erop te letten. En als het lukt na een paar weken een scooter, want dat geeft toch wel de meeste vrijheid. Een auto rijden is hier niet toegestaan. Als iedereen hier ook eens zijn auto met chauffeur zou laten staan, wordt de wijk misschien enigszins overzichtelijk. Ik zal eens proberen een auto vrije dag in te lassen ;).
`s Avonds gaan we uiteten met collega`s van Han en wederom worden we voor de deur afgezet en opgehaald. De tranen stromen `s avonds over mijn wangen…we worden zo geleefd. Dromen over de rust en eigenlijk vanaf dag 1 wordt alles geregeld. De les zal altijd blijven om in welke omgeving dan ook trouw te blijven aan jezelf. En dat zal in deze wereld ook een hele uitdaging zijn. Want aansluiting bij de lokalen mensen zullen we niet vinden en het luxe expat leven past ook niet helemaal bij de Dekkertjes.
You can`t stop the waves but you can learn to surf.
Han gaat werken en ik ga samen met de meisjes naar de Thai Binh market. De geur, de mensen, de spullen en de hitte. Yes, we zijn in Azie. Het is wel echt anders rondlopen hier met twee europese meisjes. Ze worden door iedereen aangesproken en aangeraakt. Ik hoef niet bang te zijn om ze kwijt te raken, want Isa en Lola doen geen stap van mijn zij. En dan het onderhandelen. Isa denkt dat ik geen geld meer heb en wil niets meer kopen, bang dat we anders de taxi terug niet meer kunnen betalen. En die taxi was ook iets duurder dan we dachten, hij nam een ommetje, zodat zijn inkomen van die dag meteen binnen was (denk ik). Wij zagen het maar konden ons niet duidelijk maken. Nou ja, het gaat om een paar euro. We laten het maar zoals het is, Isa en Lola is het in ieder geval duidelijk dat mensen hier heel graag centjes willen verdienen. Nog even wennen voor ze hoe het hier gaat. Ze voelen zich een prinses, maar zijn op een gegeven moment ook klaar met al die aandacht. Er worden meer foto`s van hun gemaakt dan wij van het land maken. Maar ze zeggen dan ook tegen iedereen hallo en bedankt in het Vietnamees, wat zeer gewaardeerd wordt.
Na een week van indrukken gaan we naar het strand. Ik heb een bus gereserveerd, al werd dat afgeraden door collega`s vanwege de rijstijl van de buschauffeur. Hij rijdt alsof het leven hem in ieder geval niet zoveel meer uitmaakt. Eigenlijk kilometers lang met de hand op de claxon aan de verkeerde kant van de weg en iedereen die maar wijkt. De gordels van de meisjes werken niet, dus vingers gekruist en misschien de terugweg de trein eens proberen. Wanneer we onderweg stoppen maken wij weer foto`s van de mensen, het eten en de omgeving. En omgekeerd worden de meiden weer bekeken en gefotografeerd door de Vietnamese. Het is in ieder geval wel heerlijk om met allemaal een eigen rugzak om zelf onze eigen route te kunnen bepalen. Dat is toch waar we het avontuur voor aan willen gaan om los van allerlei afleiding zelf de weg te kunnen kiezen.
Het strand, de rust, zwemmen, warmte, kitesurfen,….…..de vakantie die we ook in gedachten hadden. Al blijft onze gedachten overuren draaien, alles moet geregeld worden. Het is opnieuw beginnen met mooie momenten en vele keuze`s. Gelukkig is het voor de meisjes heel gemakkelijk, ze spelen samen op elke plek die we tegen komen (luxe en schoon, smerig en armoedig). Ze benoemen welke verschillen ze zien, dat het met momenten erg vies is valt niet zo op. Meer de mensen en juist alles wat hetzelfde is wordt benoemd. Ze zien het wel zitten, maar zijn ook bezig om alles te gaan vertellen thuis in de klas. Er worden souvenirs bedacht voor vriendinnen en de juf. En foto`s gemaakt die veel laten zien over hun beleving. Ze worden zo`n ervaring rijker. En als mama zal ik moeten vertrouwen hun kracht, het komt vast goed.
Nu zitten we in de trein (comfortabeler dan de bus) op weg naar Ho Chi Minh voor onze laatste bezoekje aan school en huizen. We hebben inmiddels ook wat mensen leren kennen daar, dat gaat overigens super snel (ik heb hier in een week een kookclub opgericht als ik dat zou willen), waar we ook nog even thuis mogen kijken.
En wat ik wil gaan doen wordt ook al helderder. Het is namelijk heel duidelijk voor Han en de kinderen (werk en school). Voor mij voelt het ook als een enorme vrijheid om zelf te mogen gaan bepalen wat ik graag wil gaan doen. Tegelijk wordt ik daar met momenten ook heel emotioneel van, maar dat hoort bij een enorme verandering. Op mijn to do lijstje staat inmiddels: Beter engels leren, kookcursus, Vietnamese cultuur lessen, yoga trainer worden, kleding ontwerpen en laten maken (dus bereid je voor op het nieuwe hippe merk MarieV), scooter leren rijden, de goedkoopste en niet stinkende markt vinden en een opleiding zoeken die bij mij past. Ik zal niet vervallen in het drinken van de Sherry ;).
If it`s still in your mind, it is worth taking the risk.
“ Heady, intoxicating and unique, Vietnam is a mecca for foodies and a paradise for beach bums, loaded with cultural interest and simply outstanding value for money.”

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2016

Een half jaar verder........

21 Januari 2016

De verandering

30 September 2015

You can dream about it, or you can
Han & Marieke

Actief sinds 30 Sept. 2015
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 6897

Voorgaande reizen:

19 September 2015 - 03 Oktober 2015

You can dream about it, or you can go out

Landen bezocht: